Stronks Psychologie
Stronks Psychologie

Jobcraften? Dat kun je zelf!

Achtergrond over jobcrafting en ga alvast zelf aan de slag

Jobcrafting, hoe werkt dat?

Jobcrafting: deze term hoor je wel vaker. En er zijn ook prachtige trainingen voor. Maar wat is dat nou eigenlijk, Jobcrafting? En wat heb je eraan?

 

Om te beginnen vertel ik je wat Jobcrafting is en waarom het niet alleen maar een ‘hype’ is. Dan leg ik je uit wat het voor jou kan betekenen en hoe je het meteen kunt gebruiken om je baan leuker te maken. En dat is een stuk handiger dan van baan moeten wisselen, toch!?

 

Wat is Jobcrafting?

Eigenlijk is het iets heel vanzelfsprekends: het staat voor de inspanningen die je zelf doet (of kunt doen) om je baan zo te vormen dat deze het beste aansluit bij jouw kwaliteiten, vaardigheden, eigenschappen, kennis, voorkeuren, etc. Vaak gaat dat ongemerkt.

 

Het is heel menselijk om de taken die je graag doet meer naar je toe te halen en meer samen te werken met de interessante collega’s. De minder leuke klussen doe je het liefst zo min mogelijk of stel je uit (of dat nu altijd handig is, maar goed…).

 

Volgens de onderzoeksliteratuur (Sleutelen aan je eigen inzetbaarheid, TNO 2011) zijn er vier vormen van jobcrafting:

  • Taakcraften: het vormen van je takenpakket en taakinhoud
  • Relationeel craften: het vormen van je interacties en werkrelaties
  • Cognitief craften: het vormen van de betekenis die je aan werk toekent
  • Contextueel craften: het vormen van de werkomgeving (context)

 

Waarschijnlijk herken je het wel: als je de ruimte en het vertrouwen krijgt van je werkgever, dan ga je vanzelf de dingen doen waar je goed in bent en energie van krijgt. Met andere woorden, je brengt balans aan in je competenties, autonomie en behoeften enerzijds, en eisen van het werk anderzijds. Dat leidt tot meer werkplezier en zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt (vindt de baas ook fijn). En zeg nou zelf, dat klinkt toch goed!?

 

Er is overigens veel onderzoek gedaan naar de balans tussen taakeisen (jobdemands), gevoel van controle (jobcontrol) en beschikbare middelen (resources). Een goede balans tussen deze factoren leidt, volgens de onderzoekers, tot meer werkplezier, hogere productiviteit en minder spanningsklachten (werkstress en burnout). Dat kun je in de praktijk ook goed zien bij de mensen die werk hebben dat goed past bij wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen.

Kortom: Jobcrafting is niet iets nieuws en heeft grote voordelen voor zowel jouzelf als ook je werkgever. Daarom is er ook zoveel aandacht voor duurzame inzetbaarheid, persoonlijk leiderschap en zelfsturing.

 

Hoe werkt het?

Hier zijn vele workshops en trainingen voor bedacht. Leuk, nuttig, leerzaam, maar niet noodzakelijk om je eigen werk te ‘craften’. Hieronder zal ik je enkele toegankelijke tips geven zodat je meteen aan de slag kunt om je baan leuker te maken:

 

Tip 1:

Pak een vel papier en maak twee kolommen. In de eerste kolom beschrijf je alle aspecten die je leuk vindt aan je werk en waar je energie van krijgt. In de tweede kolom zet je alle dingen die je energie kosten in je werk. Houd daarbij de eerder genoemde verdeling van vier typen Jobcrafting in gedachten.

Bepaal nu of je wel voldoende toekomt aan alle dingen die je energie geven en of je niet onnodig veel tijd kwijt bent aan de dingen die je energie kosten. Staat er voldoende in de eerste kolom? Wat kun je zelf al veranderen in je werk?

 

Tip 2:

Bedenk welke klussen of projecten er bij je werkgever zijn waar je graag bij aansluit, of die je graag wil gaan doen. Ga dan in gesprek met je baas over jouw bijdrage. Benoem dan vooral ook je kwaliteiten en je ambitie om je verder te ontwikkelen.

 

Tip 3:

Bespreek eens of je een periode van baan kunt ruilen met een collega om zo meer kennis en ervaring op te doen.

 

Tip 4:

Vraag of je bepaalde interessante taken toe kunt voegen aan je baan, of enkele vervelende taken kunt uitbesteden (of delen) met een collega. Is er een collega die deze taken juist wel leuk vindt?

 

Tip 5:

Ga meer samenwerken met een leuke, inspirerende collega (of klant). Probeer meer afstand te nemen van de collega die je energie kost.

 

Tip 6:

Ruim je werkplek op, of richt deze opnieuw in. Een frisse, opgeruimde werkplek geeft vaak energie. Of ga met je werkgever in gesprek over je werktijden zodat deze beter aansluiten op je privéleven.

 

Tip 7:

Denk na over de zin, het nut van je baan. Past dit (nog) voldoende bij wat jij belangrijk vindt? Voegt het voor jou voldoende toe? Zijn er andere werkzaamheden die beter aansluiten? Heb je mogelijk ideeën waar je werk leuker en beter van wordt, en waar ook je werkgever voor open staat?

 

Toch wat hulp nodig bij het jobcraften? Maak dan nu een afspraak.